FAQ og Chatbot: Den store forskjellen

FAQ og Chatbot: Den store forskjellen

Enkelt sagt: FAQ er svar på (kundens) spørsmål. Det betyr informasjon. Chatbot er derimot dialog. Og i en kundedialog inngår informasjon. Men; vær bevisst på den store, viktige forskjellen som avgjør landingsresultatet. Oppnås resultatet som ønskes? Hvor mange dialoger ønsker du at deres chatbot skal fullføre - med en fornøyd kunde?

Styring er nøkkelordet. I motsetning til FAQ'en er chatboten i stand til å styre kundens fokus og dermed dialogen, slik at kunden får den ønskede, gode opplevelsen. Dialogstyring krever imidlertid gode kunnskaper og klar bevissthet. Selgere og kundebehandlere opplever daglig at det er her salgsresultatet avgjøres. Men når du som robot-trener (chatbot-superbruker) bygger dialogen i deres chatbot, sørg for at boten ikke bare tar styringen på hvilke temaer kunden inviteres til, men også på den største utfordringen: Å styre det som skjer etter at kunden har fått informasjonen i hver dialogsekvens.

Landingsresultatet chatboten leverer, speiler kvaliteten på boten. Og boten leverer i henhold til det som treneren har utført. Den etablerte FAQ'en holder mye av informasjonen som chatboten trenger, men husk at boten må omdanne og videreutvikle informasjonen til en styrt dialog. Chatbotene som er aktive på ulike nettsteder minner oss på at dette er lettere sagt enn gjort.

https://www.terki.no/2018/01/25/terki-software-med-norges-forste-autoriserte-robot-trener/