Bør selgere heller få "kjøpskurs" enn "salgskurs"?

For snart 30 år siden etablerte jeg Norsk Selgerskole. Den avgjørende årsaken var at ingen salgskurs kunne lære meg hvorfor kundene ikke kastet seg over de elektroniske automatiseringsproduktene jeg solgte. I stedet fortsatte bedriftene å benytte elektromekanikk. Ingen fortalte meg hvorfor. Produktsjefene fortsatte med å lære bort "salgsargumenter", og de var mange! Tenk å kunne bytte ut et stort og kostbart reservedelslager som hadde alle mulige typer styringsreleer (ulik spenning: veksel/like, ulike spenningsnivå: 12 til 240V, ulike funksjoner (forsinket inn/ut/puls) og ulike tidsfunksjoner; fra msek til timer) med en eneste elektronisk liten "multi-boks" som hadde alle funksjonene i ett! Og tilogmed uten at prisen var særlig høyere enn de som kundene benyttet! Produktene jeg tilbød revolusjonerte innkjøp, lagerhold og kostnader. Snakk om gode salgsargumenter!?

I og med at ingen salgskurs oppklarte mysteriet, var det bare en ting å gjøre; tenke... gruble... tenke videre... Svaret kom omsider. Det dannet grunnlaget for etableringen av selgerutviklingen som Norsk Selgerskole skapte. Kjensgjerningen var simpelthen at SALGET er mindre interessant for en selger enn KJØPET. dersom ingen vil eller tør kjøpe, har vi selgere et meget dårlig utgangspunkt for å lykkes.

Kurs og utvikling av selgere må derfor fokusere på KJØPET; hvordan vi mennesker tar våre beslutninger, og hvordan vi som selgere må mestre å påvirke til at andre tar en beslutning som de IKKE hadde tenkt å ta. (Dersom de hadde tenkt å ta beslutningen om å kjøpe fra oss hadde det jo ikke vært behov for oss. Da ville det vært snakk om ordremottak.)

Har du lyst til å høre mer om "KJØPSKURS FOR SELGERE" er du velkommen til å ta kontakt. Erfaringen gjennom snart 30 års kurs og trening i nær sagt alle bransjer er at selgere som lærer seg hvordan kjøp skjer og påvirkes systematisk, vil øke sine salgsresultater